Nie masz jeszcze konta?

 

 

Get Adobe Flash player



Przyjeżdzasz do mężczyzny, u którego nie wykrywasz oddechu i tętna.
Jakie będzie Twoje postępowanie?
Weź udział w teście!
(wg wytycznych ERC 2010)

Więcej TESTÓW!



 




 

Wydawnictwo Lekarskie PZWL



Strona główna z karetki i SORu QUIZ: Nieoczekiwany obrót zdarzeń *rozwiązany*

Przypadki medyczne

Reklama
Get Adobe Flash player
QUIZ: Nieoczekiwany obrót zdarzeń *rozwiązany* PDF Drukuj Email
Ocena użytkowników: / 6
SłabyŚwietny 
Niedziela, 08 Listopad 2009 10:34

Opis przypadku:

Czas wezwania 17:24

Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Łodzi przyjęło zgłoszenie od żony 42 letniego mężczyzny. We wstępnym wywiadzie zebranym przez dyspozytorkę żona zgłosiła, że chory w dniu dzisiejszym po powrocie z pracy zaczął odczuwać mrowienie wokół ust , a obecnie nie może poruszać ręką. Pojawiły się silne zaburzenia żołądkowo-jelitowe w postaci nudności, wymiotów i biegunki (biegunka bez cech krwawienia czy śluzu). Dodatkowo nagle pojawił się ból brzucha silnie kłujący, nie do wytrzymania. W zgłoszeniu podano dodatkowo, że choremu jest duszno i bardzo kaszle. Zebrano wszelkie dane konieczne dla wysłania zespołu po czym zadysponowano zespół S.

 

Czas dotarcia zespołu 17:30

Badanie podmiotowe:

Chory lat 42, aktywny fizycznie. Z wywiadu wynika chory jest pracownikiem farbiarni tkanin . W dniu dzisiejszym chory wrócił do domu z pracy wcześniej niż zwykle z uwagi na pogorszenie samopoczucia w pracy (ok. 2 godzin temu). Zapytany o czynności wykonywane podczas całego dnia odpowiada "robiłem to co zwykle, przygotowywałem tkaniny do farbienia" . Przed godziną został przywieziony przez szefa do domu. Z opisu chorego wynika, że najpierw odczuwał delikatne mrowienie ust potem, skurcze mięśni kończyn, które z czasem stawały się coraz silniejsze a w tym momencie ma wrażenie, że traci czucie w nogach. Od jakiegoś czasu jest mu duszno. Występowaniu innych chorób zaprzecza. Po 3 godzinach od zdarzenia chory zgłasza wrażenie jakby serce chciało mu z piersi wyskoczyć.

Alergiom zaprzecza.

Leków ani suplementów diety nie przyjmuje. Ostatnio 2 tygodnie temu zażywał leki na przeziębienie.

Chory nie leczy się obecnie u żadnego lekarza, urazów nie doznał, w szpitalu w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie przebywał.

Spożywaniu alkoholu i innych środków psychoaktywnych stanowczo zaprzecza.

 

Badanie przedmiotowe:

Pacjent budowy atletycznej przytomny, zorientowany co do miejsca i czasu w stanie ogólnym ciężkim. A w skali AVPU/ GCS 15. Chory zastany w pozycji siedzącej podpierający się rękoma na kolanach.

Drogi oddechowe częściowo niedrożne, odpowiada na zadawane pytania urywanymi zdaniami, RR(częstość oddechów) 20/min. Oddechy płytkie i przyspieszone. Opukowo b/z, osłuchowo nad, oskrzelami szmer zaostrzony przechodzący w świsty. Stwierdzono objawy nasilającej niewydolności oddechowej w wyniku skurczu oskrzeli. Nad polami płucnymi szmer pęcherzykowy symetryczny obustronny. Saturacja 90%, tchawica w osi, żyły szyjne uwidocznione. Patologii w obrębie budowy klatki piersiowej nie stwierdza się. Podano tlen z salbutamolem w nebulizacji po którym objawy bronchospazmu powoli ustępują, ale objawy wysiłku oddechowego nadal się utrzymują

 

Tętno na t. szyjnej i promieniowej jednakowo napięte i wyczuwalne 100/min

BP 145/95, CRT <2 s tony serca w normie, brak szmerów patologicznych. W EKG 12 odprowadzeniowym stwierdzono występowanie dodatkowych skurczy komorowych, odwrócenie załamka T, obniżenie odcinka ST, wydłużenie czasu QT. Założono 2 wkłucia dożylne

 

Glikemia 95mg%, lekki posiłek 3 godziny temu. Źrenice leniwie reagujące na światło. Siła mięśniowa znacznie osłabiona na kończynach dolnych. Kończyny górne również słabsze, ale siła mięśniowa większa niż na kończynach dolnych.

 

Obecna godzina 17:40

Informacje dodatkowe:

Po 5 minutach transportu pacjent traci przytomność, ocena GCS spada do 8 punktów (O:3, S:2, R:3), w 10 minucie transportu doszło do nagłego zatrzymania krążenia.

Pytania Quizowe:

1. Co jest przyczyną ciężkiego stanu pacjenta?

2. Dlaczego stan niewydolności oddechowej pogarsza się pomimo wdrożenia postępowania?

3. Dlaczego pogarsza się stan neurologiczny chorego?

4. Dokąd należy przetransportować poszkodowanego?

5. W jakim mechanizmie doszło najprawdopodobniej do zatrzymania krążenia i czy można było tego uniknąć?

 

Rozwiązanie:

12.11.2009 ok godz. 20:00

 

 

 


Get Adobe Flash player
 

Komentarze  

 
#1 toxman 2009-11-08 19:50
Czy takie objawy pojawiły się u pacjenta po raz pierwszy?
 
 
#2 cat_anonim 2009-11-08 19:53
Tak, nigdy wcześniej nie odczuwał podobnych objawów.
 
 
#3 toxman 2009-11-08 20:01
Bardzo ciekawa sprawa :-) zespół opisanych przez Ciebie objawów odpowiada dysfunkcji autonomicznej w napadzie padaczkowym częściowym.
 
 
#4 cat_anonim 2009-11-08 20:02
Padaczki nigdy u pacjenta nie stwierdzono. Wywiad rodzinny w tę stronę również negatywny.
 
 
#5 toxman 2009-11-08 20:06
Druga sprawa, która mi przychodzi do głowy to ostre zatrucie ołowiem lub rozpuszczalnika mi organicznymi. Czy wywiad toksykologiczy coś nam mówi na ten temat?
 
 
#6 cat_anonim 2009-11-08 20:09
Z wywiadu wynika jedynie, że chory pracuje w farbiarni tkanin. Zapytany o kontakt z preparatami ołowiu zaprzecza. Nie wykorzystuje się takich w farbiarni.
 
 
#7 toxman 2009-11-08 20:16
Czy pacjent ma objawy oponowe?
 
 
#8 cat_anonim 2009-11-08 20:21
Objawów oponowych nie stwierdzono.
 
 
#9 toxman 2009-11-08 20:25
muszę pomyśleć :-)
 
 
#10 cat_anonim 2009-11-08 20:26
myśl myśl... do 12. listopada masz czas więc spokojnie ;-)
 
 
#11 Adam Stępka 2009-11-08 20:27
Odpowiadając na pytania:
1) Ostre zatrucie
2) Może nie usunięto przyczyny ??
3) j.w.
4) OIOM Kliniki Ostrych Zatruć w Łodzi
5) O dokładnym mechanizmie trudno mi mówić, nie znam dokładnie okoliczności samego NZK (jaki rytm?), ale jeśli chodzi o odwracalne przyczyny NZK będą to toksyny...
 
 
#12 toxman 2009-11-08 20:29
No mi się też wydaje, że facet może być zatruty. Pasuje to do rozpuszczalnikó w organicznych, które mógł wchłonąć wcześniej. Tylko, że nie pasuje jedna rzecz, bo pacjent powinien być pobudzony.

Czy pacjent jest otyły?
 
 
#13 cat_anonim 2009-11-08 20:31
adam240386
1) Tak, ale czy wiesz czym?
2) Jeśli nie usunięto przyczyny to jak można ją usunąć?
3) Tak i Nie
4) Dobrze
5) Dobrze kombinujesz, ale nie do końca o to chodzi w pytaniu. Przeczytaj jeszcze raz czego dotyczy pytanie.

toxman
Rozpuszczalniki odpadają właśnie ze względu na pobudzenie. Tę hipotezę można odrzucić
 
 
#14 cat_anonim 2009-11-08 20:46
Toxman, nie pacjent nie jest otyły. W wywiadzie stwierdzono budowę ATLETYCZNĄ ;-)
 
 
#15 toxman 2009-11-08 20:47
Aj, sorki. Pogubiłem się w ilości danych :-)
 
 
#16 toxman 2009-11-08 21:51
Czy po inhalacji salbutamolem poprawiła się saturacja pacjenta?
 
 
#17 cat_anonim 2009-11-08 21:55
nie, saturacja nie poprawiła się.
 
 
#18 ktosik 2009-11-08 22:20
W którym miejscu ból brzucha? Czy w badaniu brzucha stwierdzono bolesność po przyjeździe?
 
 
#19 cat_anonim 2009-11-08 22:28
Ból brzucha w okolicy pępkowej. Podpowiem, że jego lokalizacja w tym wypadku nie ma dużej wartości diagnostycznej.
 
 
#20 toxman 2009-11-08 22:53
czy pacjent ma sinicę?
 
 
#21 cat_anonim 2009-11-08 23:01
Nie, ale może się ona w końcu pojawić w wyniku niewydolności oddechowej.
 
 
#22 toxman 2009-11-08 23:08
Ostra biegunka i zaburzenia neurologiczne pasują do zatruć związkami arsenu.
 
 
#23 cat_anonim 2009-11-08 23:19
Objawy rzeczywiście pasują ale aresn jest toksyną działająca na naczynia włosowate co powoduje po 30-60 minutach SPADEK ciśnienia tętniczego. Tutaj minęły przynajmniej 2-3 godziny od zdarzenia i ciśnienie wynosi 145/95 mmHg. To nie arsen ;-)
 
 
#24 toxman 2009-11-08 23:21
Teoretycznie tak jest, ale bywają takie przypadki zatrucia arsenem, że ciśnienie potrafi się utrzymać na prawidłowym poziomie przez długi czas.
Oki, trzeba szukać innych trucizn :-)

Na marginesie, arsen nie jest toksyną. Toksyny są truciznami pochodzenia roślinnego.
 
 
#25 cat_anonim 2009-11-08 23:26
Masz oczywiście rację toxman. Mój błąd, za szybko chciałem napisać ;-)
 
 
#26 diabeł 2009-11-09 00:01
1. zatrucie disiarczkiem węgla?
 
 
#27 cat_anonim 2009-11-09 00:08
diable:
Objawy niewydolności oddechowej się zgadzają, ale zwróćcie uwagę DLACZEGO pojawia się niewydolność oddechowa.

Nie jest to disiarczek węgla
 
 
#28 Adam Stępka 2009-11-09 00:13
jedno jest pewne pacjent jest chory :D
 
 
#29 oxycontin 2009-11-09 09:52
Hmm zwiększona częstość oddechów, ale płytkie, ciężko powiedzieć, czy się nam pacjent mógł hiperwentylować . A zdałaby się alkaloza oddechowa (może się nakładać na kwasicę metaboliczną?), bo objawy sugerują tężyczkę, nie ma objawów wstrząsu.
Jakie będzie pH, pCO2, stężenie mleczanów?
Może jakaś trucizna blokująca łańcuch oddechowy (np. cyjanki)?
Zatrzymanie w mechanizmie VF? Torsade?
 
 
#30 toxman 2009-11-09 09:58
Cyjanki odpadają ze względu na zbyt długi czas trwania choroby od momentu ekspozycji.
 
 
#31 cat_anonim 2009-11-09 10:35
pH nie do oznaczenia na miejscu ani w karetce
pCO2 też nie do oznaczenia. Ambulans nie ma jeszcze kapnometru.
Mleczany również nie do oznaczenia w karetce

TAK jest to ZATRUCIE. NIE nie są to cyjanki. Toxman ma rację, za długi czas.

Bardzo istotna jest tylko część objawów. Pozostałe są WYNIKIEM innych:-)
 
 
#32 aniamos 2009-11-09 20:34
źrenice niezwężone/rozszerzone? jak z reakcja na światło?
 
 
#33 cat_anonim 2009-11-09 21:07
Źrenice czarne o prawidłowym obrysie, o średniej szerokości, symetrycznie reagujące na światło z opóźnieniem
 
 
#34 diabeł 2009-11-09 21:57
To mrowienie wokół ust, paraliż kończyn nasuwa mi na myśl jakąś neurotoksynę, która albo poprzez upośledzenie funkcji kanałów jonowych -> zaburzenia przewodnictwa nerwowego -> zaburzenia rytmu , lub jakaś neurotoksyna zawierająca atom chloru -> hamowanie rozkładu acetylocholines terazy -> porażenia i zaburzenia rytmu... i to wydłużone QT...
 
 
#35 cat_anonim 2009-11-09 22:13
diabeł cholernie blisko jesteś!

chodzi o upośledzenie kanałów jonowych właśnie ale nie jet to toksyna.

Podpowiem, że to pewien PIERWIASTEK.

Jesteś najbliżej ze wszystkich.
Rewelacyjny tok myślenia:-)
 
 
#36 aniamos 2009-11-09 22:54
diabeł - jestes prawie jak dr House :>
powiedz nam czym sie gość zatruł!!
 
 
#37 cat_anonim 2009-11-09 23:00
proszę się z diabła nie naigrawać:-) Poważnie mówię, że jest najbliżej rozwiązania przypadku :-)
 
 
#38 diabeł 2009-11-09 23:27
może zatrucie litem? mam uzasadnienie ;-) fosfor nie bardzo jest wykorzystywany, a też bym go naciągnął tak by doprowadzić do bloku nerwowo-mięśniowego ;-) narazie mam dość toksykologii, a mogłem się jej pilniej uczyć, a teraz mi spać nie daje...
 
 
#39 cat_anonim 2009-11-09 23:53
podaj uzasadnienie:-)



P.S. blisko ale to nie lit ;]
 
 
#40 toxman 2009-11-10 08:55
Jesli chodzi o zaburzenia przewodnictwa i początkowe cierpnięcia ust i niedowład kończyn to prawdodpodobnie zatrucie zaburza gospodarkę wapniową. Jeśli tak jest to rozwiązania mogą być dwa: albo jest to pierwiastek analogiczy do jonów wapnia: beryl, stront, bar, albo zachodzi "wiązanie" wapnia, np. fluorem.

Pierwszy przypadek jest mało prawdopodobny, chyba, że pacjent przyjął sól któregoś z pierwiastków doustnie.
Bardziej prawdopodobne jest zatrucie fluorem, ale wtedy u pacjenta dominowałyby objawy podrażnienia dróg oddechowych.
 
 
#41 cat_anonim 2009-11-10 09:42
Przypadek 2 odpada... przypadek 1... hmmm blisko blisko coraz bliżej ;-) Został już wymieniony czynnik zatrucia

Szkoda, że nikt nie pokusił się o poszerzenie jeszcze wywiadu z dnia zdarzenia ;-)
 
 
#42 toxman 2009-11-10 10:10
W sumie fakt, ze nikt nie uzpełnił wywiadu, ale ja wyszedłem z założenia że pacjent jest już nieprzytomny i nie ma możliwości dopytać.
Czyli jest to zatrucie fluorem?
 
 
#43 cat_anonim 2009-11-10 10:31
mówię, że to nie fluor ;-) jeden z trzech wymienionych przed fluorem
 
 
#44 toxman 2009-11-10 12:07
Pacjent jest zatruty BERYLEM.
Bar i stront bym wykluczył, chyba że pacjent zażył związki tych pierwiastków drogą doustną.
W przypadku berylu jest możliwe narażenie drogą inhalacyjną, np. poprzez pyły albo pary tego pierwiasta.
Na beryl może wskazywac również uszkodzenie płuc, które jednak ma najczęściej charakter przewlekły a nie ostry.
 
 
#45 cat_anonim 2009-11-10 12:13
Beryl wykluczamy ponieważ chory nie mógł mieć z nim kontaktu

Beryl wykorzystywany jest w:
Technice jądrowej jako moderator spowalniający neutrony w reaktorach jądrowych.

Technice Radiacyjnej. Beryl bardzo słabo pochłania promieniowanie rentgenowskie, co pozwala na stosowanie go do wyrobu okienek w aparatach i mikroskopach rentgenowskich oraz w detektorach promieniowania rentgenowskiego .

Lub może służyć jako dodatek do stopów innych metali. Stop miedzi i berylu jest wykorzystywany w produkcji narzędzi nieiskrzących, elementów sprężystych, podzespołów aparatury chemicznej oraz elementów żaroodpornych. Pył berylowy jest stosowany jako składnik stałego paliwa rakietowego o najwyższym impulsie właściwym w rakietowych silnikach o zastosowaniach militarnych.
 
 
#46 toxman 2009-11-10 12:19
Trudno powiedzieć czy nie mógł mieć z nim kontaktu, bo beryl oprócz tego co napisałeś, występuje również w świetlówkach (obok par rtęci).
W takim razie zatrucie barem. Bar bywa wykorzystywany w barwnikach do tkanin.
 
 
#47 cat_anonim 2009-11-10 12:24
Bingo!:-)

Brawo dla Toxmana za wytrwałość w dążeniu do rozwiązania!:-)


1. Zatrucie solami baru stosowanymi w pracy chorego. Wywiad powinien być poszerzony o pytanie czy ostatnio w pracy miał kontakt z nowymi substancjami. W odpowiedzi otrzymano by informację, że zaciągnął się jakimś nowym pyłem bo nie miał maski. To wyjaśnia objawy brocho spastyczne Charakterystycz ne PARESTEZJE wokół UST PRZECHODZĄCE NA KOŃCZYNY.
2. Postępująca niewydolność oddechowa spowodowana jest tym, że...

3. czekamy dalej
4. Oddział Intensywnej Terapii w Klinice toksykologii
5. Czekamy dalej
 
 
#48 toxman 2009-11-10 12:28
A jaki to był preparat, bo w większości związki baru, poza nielicznymi, typu chlorek, nie wchłaniają sie do organizmu człowieka.
 
 
#49 cat_anonim 2009-11-10 12:48
Chodzi właśnie o rozpuszczalną sól Chlorek Baru. Stosowany on jest przy barwieniu bawełny :-)
 
 
#50 diabeł 2009-11-10 15:52
Przyznam, że ten przypadek zpruł mi troszkę mózg od kombinowania, też założyłem, że nie mamy ani czasu ani możliwości o dopytanie o inne okoliczności zdarzenia, wywnioskowałem też, że do zatrucia najprawdopodobn ie doszło drogą pokarmową, raz, że zaczęło się od mrowienia ust a dwa, że gdyby to były jakieś opary to zapewne objawy wystąpiły by u innych pracowników, potem lista substancji używanych w przemyśle włókienniczym i mozolne wykluczanie i to na podstawie objawów i racjonalnej dawki jaką pacjent mógł przyjąć, gdyż wiele z tych substancji, nawet jeśli objawy się zgadzały, aby wywołać ostre zatrucie, musiały by być spożyte w dużych ilościach, co mi nie pasowało do przypadkowego spożycia... Cieszę się, że przyoadek już jest rozwiązany ;-) ciekawy przypadek oby nie za często. Czy to autentyczny przypadek? A jeśli tak to czy jego rozwiązanie to kwestia zebranego wywiadu czy badań bio-chem?

cytat z "Principles and Methods of Assessing the Walking Environment": "Minimalna doustna dawka letalna dla człowieka wynosi około 10 mg/kg dla chlorku baru i około 60 mg/kg dla węglanu baru. Węglan baru w dawce 20 mg/kg powoduje już osłabienie mięśni, parestezje i porażenia wiotkie. Związkami najczęściej powodującymi ostre zatrucia są: węglan, chlorek, azotan i octan baru.
W klinicznym obrazie zatrucia związkami baru zwykle występują ostre zaburzenia żołądkowo-jelitowe, osłabie-nie odruchów głębokich i zmniejszenie napięcia mięśniowego oraz osłabienie siły mięśniowej i postępujące porażenie mięśni. Śmierć zwykle następuje w wyniku zatrzymania oddechu (porażenia mięśni oddechowych) i krążenia. Objawom tym towarzyszy zmniejszenie stężenia potasu w surowicy i częstoskurcz komorowy, który przechodzi w migotanie komór. W wyniku ostrego zatrucia związkami baru wystąpić może także ostra niewy-dolność nerek, rabdomioliza, dysfagia i nadciśnienie tętnicze."

"W przypadku zatrucia stosować postępowanie ogólne. Podać natychmiast do picia roztwór siarczanu magnezu (2 łyżeczki w szklance ciepłej wody). Następnie podać mleko lub białka jaj w wodzie. Z soli baru jedynie siarczan baru jest nietoksyczny"

Ale z tego co czytam to śmierć następuje w wyniku porażenia mięśni oddechowych najczęściej a nie NZK
 
 
#51 cat_anonim 2009-11-10 16:18
Przypadek jest wymyślony:-) Mam nadzieję, że żaden z lekarzy nie będzie musiał przechodzić przez gehennę rozpoznania takiego zatrucia.

Założeniem przypadku było namieszanie w głowie diagnostyka. Dużo zbędnych, ale zebranych danych na miejscu pomieszane zostało z danymi kluczowymi. Zebranie wywiadu od chorego mogło być problematyczne, ale zawsze jest żona chorego i ewentualnie jego szef przez telefon. Żona miała telefon do pracy męża. ;-)

Do zatrucia doszło drogą inhalacyjną, co wywołało objawy bronchospastycz ne, które po podaniu salbutamolu w nebulizacji ustąpiły, ale nie poprawiło to oxygenacji pacjenta z uwagi na stopniowe porażenie mięśni oddechowych (hipokaliemia). Tu tkwił cały szkopuł z zaburzeniami oddechowymi.

Cytując prezentację pracownika kliniki ostrych zatruć I.M.P. w Łodzi:

*Bar początkowo pobudza mięśnie poprzecznie - prążkowane, gładkie, oraz m. sercowy i obniża poziom potasu w surowicy poprzez zatrzymywanie go wewnątrz komórki.
*Jony baru blokują bierny transport potasu w komórkach mięśni oraz zaburzają działanie pompy sodowo ? potasowej w błonie komórkowej miocytów prowadząc do jej niewydolności.
*Osłabienie siły mięśniowej jest skutkiem bezpośredniego działania depolaryzująceg o oraz blokowania przewodnictwa nerwowo-mięśniowego.

Problemy rozwiązałoby (przynajmniej częściowo i na jakiś czas) podanie chlorku potasu pod kontrolą EKG (innej możliwości nie mamy).

Chciałbym zauważyć że pacjent nie zmarł ;-) Zatrzymał się ale nie oznacza to że zmarł ;-)
 
 
#52 toxman 2009-11-10 18:13
Uściślając: mrownienie dookoło ust wcale nie świadczy o przyjęciu trucizny drogą doustną; jeśli trucizna powoduje zaburzenia wapniowe lub inne złącza nerwowo-mięśniowego to objawy takie mogą się pojawić bez względu na drogę wchłaniania. Podobnie w przypadku bronchospazmu.

Mało realne jest zatrucie chlorkiem baru drogą inhalacyją. Substancja ta jest hydrofilowa więc w niewielkim stopniu wchłania się z pęcherzyków płucnych. Typowe zatrucia związkami baru dotyczą drogi doustnej.

Bezwzględnie pacjent powinien otrzymać siarczan (VI) sodu do wypicia i to w dużej dawce (chemiczne wiązanie jonów Ba2+) oraz wapń dożylnie (konkurencja z jonami Ca2+).

Uzupełniając każda nierozpuszczaln a sól (nie tylko baru) jest nietoksycza. Wyjątek dotyczy węglanów i soli które mogą reagować z kwasem solnym z żołądka.

Podsumowując: przypadek bardzo ciekawy, nie do diagnostyki w warunkach szpitalnych.
 

Zaloguj się aby móc dodać swoją odpowiedź/komentarz.

                              © Wszelkie prawa zastrzezone - portal jest własnością firmy ComVideo P.U.-H. Palczewska Krystyna. Pomysł i realizacja - ComVideo P.U.-H. Palczewska Krystyna.
                              Portal należy do grupy przypadki.edu.pl



                              Portal nie ma charakteru poradnianego, jest skierowany do osób zawodowo związanych z medycyną. Treści nie mogą zastąpić fachowej porady, wizyty u lekarza-specjalisty ani książki naukowej.
--->
Designed by Templatka.pl